New England - Shabby Chic - Inredning - Inspiration - Måla om möbler - Texttavlor - Gjuta i betong - Canvastavlor - Sy - Virka - Klä om möbler

tisdag 18 maj 2010

Måla text på möbler...

Ja, det inte så lätt att måla text på möbler eller vad det nu kan vara man vill måla på. Jag har insett att rätt penslar är a och o, men sen gäller det att öva också.
När jag hade målat texten på det här skrivbordet kan jag säga att jag inte var nöjd, med efter att jag försiktigt slipat över texten blev det något helt annat, helt ok faktiskt. Det var väldigt roligt och jag ska öva vidare...

Skrivbordet köpte jag på blocket. Det var otroligt fult, ljusblått och äggvitt! Fast det var rejält, det är faktiskt ett skrivbord från Englesson. Jag slipade först ordentligt, speciellt bordsskivan och målade hela skrivbordet med schellacklösning. Jag grundmålade med vanlig vattenbaserad vit färg mycket tunt, säkert fyra gånger eftersom jag ville ha kvar trästrukturen speciellt på bordsbenen. Jag oljade sen hela skrivbordet med en blandning av linolja,terpentin och brun-svart färgpigment.




Typsnittet heter Mutlu och för att få det på plats skriver man texten tre gånger...
Jag skrev ut texten i den storleken som jag ville ha och kalkerade genom att använda vanligt bakplåtspapper. Jag fyllde i texten en andra gång på baksidan för att sen tejpade jag fast bakplåtspappret där jag ville ha texten. Sen var det bara att skriva texten ytterligare en tredje gång och då hade man texten på skrivbordet. Det är lite kladdigt med blyerts men det gick bra att tvätta bort med vanlig grönsåpa. Jag målade sen med en vanlig grå hobbyakrylfärg som jag hade köpt på Panduro.

6 kommentarer:

irene sa...

Fantastiskt fint!!!!
Det ser jättesvårt ut!!! Tror inte jag törs prova...
Ha en god vecka!

Kram

Anonym sa...

Så fint!!! Nice blog:)

Mys och hemtrevnad sa...

Vad duktig du är!! Kul att du tittade in hos mig, varmt välkomnen tillbaka. Vad bra knep med bakplåtspappret...kramis semlan

Anonym sa...

Jätte snyggt skrivbord! Texten är kanon och det ser verkligen ut som om du gjort det förr.
Ha en trevlig helg/ Maggan

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej.
Riktigt snyggt blev det med texningen på skrivbordet.Vad duktig du är.
Gillar din betongbänk mycket.
Korset är gjort i frivoiteter,ett gammalt spetshantverk.Har fått det av en god vän.
Kram Anette

Anonym sa...

Hej!
Har precis börjat skriva på möbler och tycker det är fantastiskt roligt. Jag undrar bara hur du gjorde för att det ska kunna stå emot slitage?

Mvh Diana

>