New England - Shabby Chic - Inredning - Inspiration - Måla om möbler - Texttavlor - Gjuta i betong - Canvastavlor - Sy - Virka - Klä om möbler

torsdag 18 februari 2010

Emmafåtöljer

Att klä om en Emmafåtölj är inte svårt...bara kul:)

Så här gjorde jag...en glad amatör.

Det är självklart vissa verktyg som du behöver. Spikpistol är inget måste, det går med häftapparat men det går inte att jämföra att arbeta med en pistol. Jag köpte min på Jula och kostade inte så mycket. Till den här fåtöljen använde jag mig av:

Tång
Hammare
Stiftpistol
Nål
Sax
Stiftmejsel
Nålar
Stift
Vadd
Tråd
Sammetstyg


Det man ska tänka på är att spara alla tygdelar som man tar bort. Dels för att du klipper det nya tyget efter de gamla samt att det är
bra att gå tillbaka och se hur delarna var vikta och klippta.
Jag sparar alla bitar tills fåtöljen är klar. Jag fotade ganska mycket också för att komma ihåg hur det såg ut,
det var till en stor hjälp när man som jag är nybörjare.



Jag började med att klippa ut tyget efter det gamla. Jag köpte 2 meter tyg och det var gott tilltaget, det räckte till ett par kuddar också:)




Jag började med dynan, sydde ihop över- och sidstycke med maskin. På många fåtöljer är det ett dekorationsband men jag gjorde en stickning eftersom jag vill ha den lite mer "modern".



Här ser ni att jag har använt mig av två tygstycken till framkanten. Originaltyget är i ett enda stycke,
men det blev för svårt för mig att få det snyggt så jag delade bitarna.
När jag då satte fast nedre delen vände jag tygets riktning och fick på så sätt en mörkare färgeffekt.

När hela framkanten var helt klar fortsatte jag med ryggens framsida. Jag sköt fast ett lager med vadd innan jag satte fast tyget. Jag hade då sytt fast miniarmstödens tygstycke på maskin.


Det gäller att dra, dra och dra för få tygdelarna på plats. Jag sköt fast tyget många gånger med bara ett enstaka stift för att kunna ha något att utgå från.
Många gånger fick man ta bort stiften och göra små justeringar.

När hela tygstycket var på plats satte jag fast knapparna. Jag använde mig av blanka knappar jag köpte i tygaffären.

Här ser man liten pappbit jag hade glömt av om jag inte hade fotat och sparat alla bitar. Fungerar som en täckbricka där man fäst dynans tyg.


På den här stolen kunde jag använda mig av den gamla pappen. Om det skulle vara allt för trasig kan man köpa papp på nätet eller hos en tapetsör.





Jag sydde fast bakstycket, förutom över- och underkant, för hand.
Emmafåtöljerna har jag köpt på Blocket eller på Second Handför ett par hundra kronor styck. Alla har varit i så bra skickatt det nästan bara varit att klä om dom.

Det är lite pilligt och man måste ha tålamod, men svårt var det inte. Lycka till!





Inga kommentarer:

>